Valitse kategoria
Näytä ALE-tuotteet
X
Vain alennetut
Valitse tuotemerkki
X
Bioteekin
Chained Nutrition
Diasporal
Finnmax
HCT
Leader
Lysi
Olimp
Optimum Nutrition
Puhdistamo
Sanasol
Scitec Nutrition
Skip
Solgar
Star Nutrition
Tohtori Tolonen
Biomed
Biosorin
Biotechusa
Bringwell
Cocovi
Ebn
Foodin
Gforce
Hankintatukku
Ladyvita
Leadersportsnutrition
Logona
Midsonafinland
Mivitotal
Naturamedia
Neworganics
Nordic
Nordichealthsprays
Now
Nutriworks
Pharmanord
Redriz
Salus
Valioravinto
Vianaturale
Vida
Vitabalans
Vitatabs
Voimaruoka
Hinta
Valitse väri
X
Valitse kauppa
X
Aminopörssi
Apteekkituotteet
Fitnesstukku
Hyvinvoinnin Tavaratalo
Mass.fi
Shopping4net
Urheilutuote
Poista kaikki suodattimet

Vitamiinit ja mineraalit

299 tuotetta 7 kaupasta
< Edellinen

Vitamiinit ja mineraalit

Vitamiinit, mineraalit eli kivennäisaineet sekä hivenaineet ovat ihmisen terveyden kannalta yhtä tärkeitä kuin energian saanti. Vitamiinien ja mineraalien pitkäaikainen puutos aiheuttaa ennen pitkää erilaisia sairauksia, jotka pahimmillaan johtavat kuolemaan.

Urheilijan ja rankasti treenaavan on erityisen tärkeää huolehtia vitamiinien ja kivennäisaineiden monipuolisesta saannista. Kova treeni kuluttaa paitsi elimistön energiavaroja myös erilaisia mikroravinnevaroja tehokkaasti, jolloin niitä kuluu paljon enemmän kuin ihmisillä, jotka eivät harrasta rankkaa urheilua.

Mistä vitamiineja ja mineraaleja saa?

Periaatteessa kaikkia tarvittavia vitamiineja ja mineraaleja pitäisi saada tarpeeksi monipuolisesta ravinnosta. Tällöin ravinto pitäisi olla viikoittain ja päivittäin erittäin monipuolinen: siihen tulisi sisältyä erilaisia kasviksia, hedelmiä ja marjoja vähintään puoli kiloa päivässä, viikoittain pitäisi syödä kalaa vähintään kaksi kunnon ateriaa. Ruokavaliosta pitäisi löytyä maksa-, veri- ja liharuokia, monipuolisesti maitotuotteita, täysjyväviljoja monipuolisesti sekä hyviä öljyjä, siemeniä ja pähkinöitä.

Nykyään nauttimamme ruoka ei kuitenkaan ole yhtä ravintorikasta kuin aiemmin, sillä jalostuksen ja tehoviljelyn seurauksena kasvien ravintoarvot ovat vähentyneet. Esimerkiksi nykyvehnässä on 50 kertaa enenmmän gluteenia kuin vielä 1950-luvulla. Tämän vuoksi pelkkä monipuolinen ruoka ei välttämättä takaa kaikkien ravintoaineiden saantia.

Rankasta urheileva ei välttämättä kuitenkaan pysty tai jaksa syödä niin paljon, että saisi tarpeeksi kaikkia ravintoaineita. Esimerkiksi magnesiumia ja sinkkiä kuluu urheilijalla paljon. Magnesiumin puutteen huomaa nopeasti siitä, kun lihakset eivät tahdo millään palautua.

Mikäli ei halua ottaa mineraaleja purkista, ruokavaliota voi yrittää hioa erilaisilla superfoodeilla, eli syömällä mahdollisimman ravintorikkaita ruokia. Superfoodeja, kuten erilaisia siemeniä, juuria, raakakaakaopapuja, levistä tehtyjä viherjauheita jne voi lisätä smoothieiden tai rahkan joukkoon sekä ruokaan. Ravinnepitoiset ruuat ravitsevat elimistöä tehokkaasti ja antavat potkua treeniin.

Milloin vitamiineja purkista?

Kaikkien rankasti treenaavien lienee syytä ottaa joitakin vitamiineja ja mineraaleja myös purkista. D-vitamiinia kuuluu jokaisen suomalaisen ottaa joka tapauksessa lisänä, mutta urheilija tarvitsee myös ainakin magnesiumia ja sinkkiä lisäksi. Joskus voi olla tärkeää ottaa myös rautaa. Varsinkin nuorilla naisilla on usein raudan puutetta, joka näkyy etenkin väsymyksenä.

Moni suomalainen kärsii myös B-vitamiinien puutteesta, erityisesti foolihapon puutteesta. Foolihapon puutos aiheuttaa mielialan laskua, ja lähes jokaisella masennuksesta kärsvillä esiintyy foolihapon puutetta. Foolihappoa saa täysjyväviljoista.

Vitamiiniopas

Jotta ihmisen elimistö toimisi hyvin, se tarvitsee suojaravintoaineita, vitamiineja. Vitamiineja saadaan monipuolisesti ja riittävästi, kun syödään riittävän monipuolista ruokaa. Keskimäärin suomalaisten vitamiinien saanti on riittävää, jos mittapuuna pidetään nykyisiä saantisuosituksia. D-vitamiinin riittävään saantiin tulisi kuitenkin kiinnittää erityisesti huomioita, koska se muodostuu elimistössä auringonvalosta, ja sitähän ei Suomessa kaikkina vuodenaikoina ole riittävästi saatavilla. Sen takia D-vitamiinia voikin käyttää myös ravintolisän muodossa.

Vitamiinit jaotellaan rasva- ja vesiliukoisiin vitamiineihin. Rasvaliukoiset vitamiinit nimensä mukaan liukenevat rasvaan ja niillä on myös taipumus varastoitua elimistöön. Rasvaliukoisia vitamiineja ovat A-, D-, E-, ja K-vitamiinit. Vesiliukoiset vitamiinit poistuvat elimistöstä nopeasti ja niitä on saatava sen tähden ravinnosta mieluiten päivittäin. Vitamiineista B-vitamiinit ja C-vitamiinit ovat vesiliukoisia.

Siirry alkuun