Lisäravinteet ovat osa kilpaurheilua

Lisäravinteet ovat osa kilpaurheilua

Lisäravinteet ovat suosittuja niin aktiivikuntoilijoiden kuin kilpaurheilijoidenkin piirissä. Yle uutisoi juuri (2/2021), että yli 80% kilpaurheilijoista käyttää säännöllisesti lisäravinteita. Lisäravinteilla ei saa merkittävää hyötyä, mutta kilpaurheilussa pienikin hyöty voi toisaalta olla merkittävä. Suosituimpia lisäravinteita on kreatiini, joka parantaa tutkitusti urheilijoiden tarvitsemaa voimantuottoa. Myös D-vitamiinin käytöllä on tutkitusti vaikutusta. Lisäravinteita käyttävät enenevissä määrin myös tavalliset kuntoilijat. Lisäravinteiden sisältämät aineet ovatkin nousseet puheenaiheeksi, kun lisäravinteen käyttö on johtanut osalla urheilijoista ongelmiin doping-testeissä. Epävarmuus lisäravinteiden sisällöistä on stressaavaa urheilijoille, mutta toki tavalliset kuntoilijat haluavat myös tietää, mitä lisäravinne todella sisältää.

Terveellinen ruokavalio on tärkeintä

Lisäravinteiden käyttö tulee ajankohtaiseksi, kun muu ruokavalio on jo mietittynä ja kunnossa. Terveellinen ruokavalio ja tärkeiden ravintoaineiden saanti on ensin hyvä huomioida omassa arjessa ja vasta sitten voi hifistellä lisäravinteiden parissa. Suomessa pitkä talvi vaikuttaa siihen, että todella monet syövät lisäravinteena vähintään D-vitamiinia. Kuntoilua harrastavat ottavat usein mukaan myös erilaisia proteiinituotteita, sinkkiä, c-vitamiinia tai kreatiinia. Myös erilaiset hiilihydraatti-pitoiset valmisteet ovat käteviä, jos haluaa varmistaa energian riittävyyden treenien aikana. Lisäravinteiden käyttö voikin helpottaa kiireistä arkea, mutta huonoa ruokavaliota se ei pelasta. 


Takaisin


Kokemuksia? Lisää kommentti

Mikä on Englannin pääkaupunki?


Siirry alkuun