Lisäravinteita syödään usein varmuuden vuoksi

Lisäravinteet ovat valmisteita, joilla halutaan usein varmistaa, että kunnon kehittyminen ei jää ainakaan ravinteista kiinni. Sport-lehden tekemän tutkimuksen mukaan 90% kyselyyn vastanneista söi lisäravinteita, kuten vitamiinipillereitä tai aminohappolisiä. Tavallinen treenaaja haluaa huolehtia lisäravinteista, mutta usein ongelmia voi olla energian saannissa tai riittävässä levossa. Tavallisen kuntoilijan tulisikin ensin laittaa aina perusasiat kuntoon ja tarkistaa oma ruokavalio ja pitää huoli riittävästä levosta. Kehityksen pysähtyminen on usein se hetki, jolloin ratkaisua aletaan etsiä lisäravinteista. Usein tavallinen kuntoilija on alkanut nipistää liikaa energian saannista, jolloin lihakset eivät pääse palautumaan ja myös mieliala voi laskea. Ennen lisäravinteiden miettimistä, kannattaakin tarkistaa syömisen, levon ja treenaamisen tasapaino.

Verikokeissa paljastuu elimistön terveydentila

Lisäravinteita on tarjolla laidasta laitaan, eikä omasta olotilasta voi välttämättä suoraan päätellä, että mistä itsellä on vajausta. Verikokeet ovatkin luotettava keino mittauttaa omat tasot ja valita itselle sopivat lisäravinteet tulosten perusteella. Esimerkiksi liikkujille on olemassa omia tutkimuspaketteja, joista selviää oman kehon toimivuus ja mahdolliset puutteet. D-vitamiinilisää suositellaan yleisesti ympäri vuoden ja toinen usein lääkärin määräämä lisäravinne on rauta. Lisäravinteet eivät ole täsmälääkkeitä yhteen oireeseen, mutta niiden avulla voidaan lisätä kehon toimivuutta kokonaisvaltaisemmin. Ruokavalion puutteet kannattaa korjata lisäravinteilla, jos ruokarajoitteet estävät tiettyjen ravinteiden saamisen. Lisäravinteiden kohdalla kannattaa myös tarkistaa, että ei syö samaa lisäravinnetta eri purkeista ja lisäravinteen määrä pysyy suositusten rajoissa. Elimistölle on aina rasite käsitellä ylijäämiä, joita keho ei enää pysty hyödyntämään. 


Takaisin


Kokemuksia? Lisää kommentti

Mikä on Englannin pääkaupunki?


Siirry alkuun