Heikottaa, treeni ei suju? Voit kärsiä anemiasta vaikka hemoglobiini olisi normaali

Himourheilija saattaa tietämättään kärsiä anemiasta, vaikka hemoglobiinitasot olisivat normaalit tai jopa korkeat. Raudan puute taas haittaa treenaamista ja tuntuu väsymyksenä. » Lue lisää

Tuliko treenattua oikein? Näistä merkeistä sen tiedät!

Lihakset ihan piipussa, jalat pettä alta ja veren maku tuntuu suussa? Tästäkö tunnistaa onnistuneen treenin? Ei suinkaan, unohda vanhat rääkkäysmetodit! Treenin ei tarvitse tuntua kuolemalta, jotta se olisi tehokas!!! » Lue lisää

Mistä vegaani saa proteiinia?

Vegaaniruokavaliosta on puhuttu viime aikoina paljon, sillä vastikään julkaistu kohukirja Vähemmän lihaa puoltaa vanhasti kasvisruuan lisäämistä myös suomalaiseen ruokakulttuuriin. Mutta miten rankka treeni ja vegaaniruokavalio saadaan sopimaan yhteen? » Lue lisää

Tämä treeni-ilmiö kasvattaa lihaksia ilman lisäravinteitakin

Pitkästäkään treenitauosta ei kannata huolestua, sillä elimistöllä on oma äärimmäisen tehokas keinonsa säilyttää lihakset tauosta huolimatta. Toki tämä edellyttää sitä, että on joskus ollut ahkera ja treenannut. » Lue lisää

Tämä rasva on erinomainen lisä treeniruokavalioon

Kookosöljyllä sanotaan olevan useita terveysvaikutuksia. Tämä kasviperäinen öljy kannattaa ottaa osaksi treenaajan ruokavaliota korvaamaan kovaa rasvaa. Kookosrasvaa voi käyttää todella monin eri tavoin. » Lue lisää

Lihastohtori: Näistä lisäravinteista on tutkitusti hyötyä

Useimpia lisäravinteita on tutkittu melko vähän. Monet kritisoivat lisäravinne- ja luontaistuotealaa muutenkin täysin villiksi, sillä tuotteet luokitellaan elintarvikkeiksi ja siksi valvonta kuuluu kokonaan valmistajille. On kuitenkin joitakin tuotteita, joita on nyt tutkittu riittävästi ja asiantuntijatkin voivat niitä suositella. » Lue lisää

Saatko tarpeeksi antioksidantteja?

Urheilijan on erityisen tärkeää saada ruuasta ja lisäravinteena tarpeeksi antioksidantteja, sillä elimistö on rankassa treenissä todella kovilla. Katso listasta, saatko tarpeeksi antioksidantteja ja monipuolisesti! » Lue lisää

Näin selviät kaamoksesta - älä unohda lisäravinteita

Lähes puolet suomalaisista aikuisista kärsii jollakin tavalla kaamoksesta, kertoo THL:n tutkimus. Kaamokseen reagoiminen riippuu erityisesti tekeekö töitä ulkona vai sisällä, mutta myös ihan puhtaasti geneettisistä syistä. » Lue lisää

Näin lisäät tyytyväisyyttä itseesi - fitnessmallien vinkit

Uusi Fitnessmalli Janette Karvonen sekä vuoden 2010 fitnessmalli Janni Hussi ovat huomanneet, että erittäin monia nuoria suomalaisnaisia vaivaa huono itsetunto. Naiset itsekin tietävät, millaista on painia huonon itsetunnon kanssa. Siksi he antavatkin muutaman vinkin, joista tässä painissa voi olla apua! » Lue lisää

Jutta Gustafsberg: Tehoa treeniin mausteilla

Mausteet, varsinkin tuliset sellaiset, aktivoivat ja tehostavat tutkitusti rasvanpolttoa, jolloin niistä on selkeää apua laihdutuksessa sekä tiukassa treenissä. Jutta suosittelee käyttämään rohkeasti yrttejä ja tulisia mausteita ruuassa päivittäin. » Lue lisää

Asiantuntija: Joissakin piristävissä lisäravinteissa jopa kuolemanriski!

Dopingasiantuntija varoittaa vakavasti kotikuntoilijoita ja urheilijoita joissakin lisäravinteissa piilevästä valtavasta riskistä: joissakin tapauksessa se voi vaikka aiheuttaa kuoleman! » Lue lisää

Kovaa treenaavilla nuorilla raudan puutosta

Yllättävän monella suomalaisella on puutosta hyvinkin perusravintoaineelta tuntuvista aineista. Uusimpien tutkimusten mukaan varsinkin nuoret kärsivät monenlaisista puutoksista. » Lue lisää

Tutkijat: Pelkästään kalorien tuijottamien ruokavaliossa haitallista

Pelkästään kalorien tuijottaminen ruokavaliossa voi olla jopa haitallista laihduttajalle ja treenaajalle, sanovat The Journal of the American Medical Associationin lihavuusasiantuntijat. Paljon enemmän on merkitystä sillä, missä muodossa me pistämme energian suuhumme. » Lue lisää

Nyt treenataan nopeasti ja kovaa

Nyt trendinä on treenata kunnolla ja kovaa, tehokkaasti pienessä ajassa. Kun syksyn jumpat ja ryhmäliikuntatunnit avaavat ovensa, asiantuntijoiden mukaan nopeimmin täyttyvät kovaa ja lyhytkestoisesti vedetyt treenit. » Lue lisää

Syötkö lisäravinteita? Proteiinilisät voivat johtaa häiriösyömiseen etenkin miehillä

Proteiinipatukat ja proteiinijuomat voivat toki olla hyvä ekstra rankan treenin jälkeen, mutta jos huomaat korvaavasi niillä aterioita, hälytyskellojen tulisi soida. Lisäproteiinin käyttäminen saattaa tutkimusten mukaan nimittäin johtaa helposti häiriösyömiseen varsinkin miehillä. » Lue lisää

Lisää tehoa treeniin superfoodeilla!

Superfoodeissa eli superruuissa on erittäin paljon ravintoaineita tiiviissä muodossa. Siksi ne sopivat hyvin urheilijan ja kovaa kuntosalitreeniä harrastavan ruokalistalle, jopa korvaamaan muut lisäravinteet. Ja aivan ilman lisäaineita! » Lue lisää

Kreatiinin pitkäaikaisesta käytöstä ei ole tutkimusta

Kreatiini on lähes jokaiselle voimaharjoittelijalle tuttu aine, sillä se on yleinen ainesosa urheilu- ja palautusjuomissa. Kreatiinin on tutkimuksissa todettu lisäävän hetkellistä suorituskykyä ja nopeuttavan aerobisten suoristusten palautumisessa. Lyhytaikaisessa käytössä ei ole havaittu sivuvaikutuksia, mutta pitkäaikaisia tutkimuksia aineen säännöllisestä käytöstä ei ole. » Lue lisää

Lihasmassaa kasvattavat lisäravinteet lisäävät miehen riskiä kivessyöpään

Tuoreen tutkimuksen mukaan säännöllisesti lihasmassaa kasvattavia lisäravinteita käyttävät miehet saavat useammin kivessyövän kuin miehet, jotka eivät käytä lisäravinteita. Riski on jopa 65 prosenttia suurempi. » Lue lisää

Kehon ravitsemusmittauslaitteet antavat joka kerta eri tuloksen

Kuningaskuluttaja testasi hyvinvointipalveluja myyvien firmojen käyttämiä kehon pikamittauslaitteita, joiden pitäisi ilmoittaa elimistön vitamiini- ja kivennäisainetasot. Tulokset eivät olleet kovin vakuuttavia, sillä jokaisella mittauskerralla samakin laite antoi eri tulokset. » Lue lisää

Asiantuntija: Tämän takia puhdas kasvisruokavalio ei ole hyvä

Iltalehden bloggari Sami Sundvik on herättänyt vilkasta keskustelua blogissaan kasvisruokavalion puolesta ja vastaan. Uusimmassa blogipäivityksessään hän kertoo omasta kokemuksestaan, miksi puhdas kasvisruokavalio ei ole hyvä. » Lue lisää

Ravitsemusmittauksella tietoa kehon hivenainetasosta

Syön terveellisesti, mutta saanko silti kaikki tarvitsemani ravintoaineet ruuasta? Tämä seikka mietityttää monia ravitsemuksesta kiinnostunutta. Nykyään oma ravitsemustaso onkin helppo selvittää, sillä yhdellä testillä selviää monta asiaa. » Lue lisää

Tässäkö uusin ruokavaliovillitys?

Ensin ei syödä rasvaa, sitten ei saa syödä viljoja, sitten sokeria ja nyt - nyt vältellään maitoa! Maidottomuus on uusin ruokavaliovillitys ainakin dieetti- ja lifestyleblogien perusteella. » Lue lisää

Treenaatko kovaa? Näin et loukkaannu niin herkästi

Kovaa treenatessa loukkaantumisriski kasvaa. Voi tulla lihasrevähdyksiä, jänteet voivat olla kovilla, pahimmillaan jopa luut ovat kovalla rasituksella. Joskus jopa välilevynpullistuma on mahdollista. » Lue lisää

Näin treenaaminen parantaa parisuhdetta

Kuntosalilla tai lenkkipoluilla vietetty aika on äkkiseltään pois yhteisestä löhöilystä. Se kuitenkin antaa itsensä moninverroin takaisin! » Lue lisää

Tiedosta fitness-dieettien vaarat

Monet blogeissa ja netissä leviävät dieetit on tarkoitettu ennen kilpailuja noudetettaviksi eikä niitä voi käyttää ympärivuotisena ruokavaliona. Tärkeää onkin tiedostaa tarkasti, mitä suuhunsa pistää. » Lue lisää

Fitness-urheilua tutkittu vielä vähän

Fitness-urheilun terveydellisiä hyötyjä ja haittoja on tutkittu todella vähän, vaikka sitä harrastetaan yhä enemmän. Uusi Jyväskylän yliopistossa tehtävä tutkimus aikoo kartoittaa fitness-urheilun ja dieettien vaikutusta naisten terveyteen. » Lue lisää

Paljonko on sopiva määrä proteiinia voimaharjoitteluun?

Proteiini on tärkeä osa kenen tahansa terveellistä ravintoa, mutta laihduttajille ja paljon urheileville sekä varsinkin lihaskuntoa kasvattaville sen riittävä saaminen on elintärkeää. Katso mikä on sopiva määrä proteiinia ja mistä sitä saa. » Lue lisää

Liikuntabuumi pitää urheilukauppaa vilkkaana taantumassakin

Liikunta-alalla menee lujaa, siitäkin huolimatta, että taantumassa kaupan alan tuloksen ovat painuneet miinukselle joka puolella. Kauppaa pitää yllä liikuntabuumi, jossa jokaisen on vähintään harrastettava terveysliikuntaa. » Lue lisää

Asiantuntijat puhuvat lisäravinteiden puolesta ja vastaan

Lisäravinteet jakavat alan asiantuntijoiden, kuten ravitsemus- ja fysioterapeuttien mielipiteitä. Yhdestä asiasta he ovat kuitenkin samaa mieltä. » Lue lisää

Asiantuntija: Melatoniini ei täysin vaaratonta

Unilääkkeenä käytettyä hormonivalmistetta melatoniinia on pidetty täysin vaarattomana ihmisen terveydelle. Nyt asiantuntija torppaa käsityksen: melatoniini saattaa sekoittaa ihmisen kehon toimintaa. » Lue lisää

Nämä lisäravinteet viedään käsistä alkuvuodesta!

Alkuvuodesta lisäravinteiden myynnissä on selvä piikki. Laihdutustuotteet menevät kuumille kiville, mutta myös vitamiinit, varsinkin D-vitamiini, tekevät hyvin kauppansa. Kaiken kaikkiaan lisäravinteiden kulutus on kasvanut koko ajan tasaisesti. » Lue lisää

Pokkari painonhallinnasta

Christer Sundqvistin uutuuskirja on kirjamarkkinoiden ensimmäinen romaani painonhallinnasta. Sietämätön leveys sisältää jännittävän tarinan, tarjoten samalla terveysvalistusta. Se pureutuu yhteiskuntamme akuuttiin ja kasvavaan ongelmaan, ylipainoon.

Sietämätön leveys on Christer Sundqvistin ensimmäinen romaani. Kirjan kautta hän pyrkii ravistelemaan vallitsevaa ravitsemus-.. » Lue lisää

Laihdutusvalmiste polttaa yhtä paljon kaloreita kuin 20 minuutin kävely

Uusi painonhallintatuote, jota testattiin Oklahoman yliopistossa, vaikuttaa lupaavalta. Tutkimuksen mukaan sillä saadaan sama rasvanpolttovaikutus kuin kahdenkymmenen minuutin kävelyllä. Tuote joka testattiin sisälsi mustaa pippuria, cofeiinia ja konsentroidussa muodossa olevaa kapsaisiinia, ainetta joka tekee chilistä tulisen. Oklahoman yliopiston tutkimuksen mukaan tuotetta käyttämällä energiankulutus.. » Lue lisää

Anabolisten steroidien käyttö vahingoittaa munuaisia

anabolisten steroidien » Lue lisää

Kofeiinin nauttiminen vähentää harjoittelun jälkeisiä lihaskipuja

Kahvi on tullut tunnetuksi urheilijoilla lähinnä valppautta ja kestävyyttä lisäävänä juomana. Kehonrakentajat käyttävät kahvia myös vilkastuttamaan aineenvaihduntaa, varsinkin dieettikaudella. Kahvilla on todettu yksi urheilussa ja kuntoilussa merkittävä piirre lisää. USA:ssa Georgian yliopistossa tehty tutkimus viittaa siihen, että kofeiini ehkäisee harjoituksen jälkeisiä lihaskipuja.. » Lue lisää

Laihdutusvalmiste polttaa yhtä paljon kaloreita kuin 20 minuutin kävely

Uusi painonhallintatuote, jota testattiin Oklahoman yliopistossa, vaikuttaa lupaavalta. Tutkimuksen mukaan sillä saadaan sama rasvanpolttovaikutus kuin kahdenkymmenen minuutin kävelyllä. Tuote joka testattiin sisälsi mustaa pippuria, cofeiinia ja konsentroidussa muodossa olevaa kapsaisiinia, ainetta joka tekee chilistä tulisen

Oklahoman yliopiston tutkimuksen mukaan tuotetta käyttämällä.. » Lue lisää

Lihaskunto tärkeämpää kuin aiemmin on luultu

UKK-instituutin liikuntasuositukset päivitettiin 23.3. vastaamaan uusittua aikuisten (18—64 v) terveysliikunnan suositusta. Suosituksissa korostuu aikaisempaa enemmän lihaskunnon merkitys terveydelle. Kestävyyskuntoa kehittävälle liikkumiselle on asetettu viikoittainen kokonaisaika, joka määräytyy liikkumisen rasittavuuden mukaan. Terveysliikunnan suosituksen uudistaminen perustuu laajaan tieteelliseen.. » Lue lisää

Syöminen on joillekin vaikeaa

Moni tuntee nykyään jonkun, jolla on syömishäiriö. Itsekin tiedän ihmisiä jotka ovat kärsineet siitä. Mitä oikein tarvitaan syömishäiriön syntymiseen? Sitä eivät taida oikein parhaimmatkaan asiantuntijat vielä tietää.

Aivan talonpoikaisjärjellä ajateltuna on mahdoton sairastaa syömishäiriötä, ellei ole jollain tapaa itsekäs.. » Lue lisää

Syötkö tyhjiä kaloreita?

Tyhjät kalorit ovat sellaisten elintarviketuotteiden antamaa energiaa, jotka ovat ravintoköyhiä, eli niiden ravintoainetiheys on heikko tai olematon. Hyvä esimerkki tästä on valkoinen sokeri. Se kulkee aineenvaiduntamme läpi kuluttaen elimistömme tärkeitä aineita, mutta se ei kuitenkaan tuo kehoomme mitään muuta kuin energiaa. Toisin sanoen sokeri antaa energiaa, mutta kuluttaa kaikkea.. » Lue lisää

Pidä huolta lihaksistasi!

Laihduttaminen alkaa olla läntisessä maailmassa todella suuren ihmisryhmän haaste. Diabetes lisääntyy, vaikka kuinka olisimme vähärasvaisella ruokavaliolla. Kaupat tursuavat kevyttuotteita laidasta laitaan. Jotain on siis pielessä ja melko pahasti. Ihmiset ovat liikuntaharrastuksen suhteen jakautumassa kahteen eri ryhmään. On ne, jotka ovat innokkaita ja harrastavat liikuntaa useina päivinä.. » Lue lisää

C-vitamiinin saantisuositus vanhentunut

C-vitamiini on vitamiini, jota ihmiskeho ei pysty tuottamaan toisin kuin jotkut eläimet, joten sitä tulisi saada ravinnosta. Koska C-vitamiini ei varastoidu kehoon, sitä tulisi saada ravinnosta joka päivä. Nykyinen päivittäinen saantisuositus on 60 mg. Tällä määrällä puutosoireet pysyvät pois. Vuosikausia suuri osa asiantuntijoista on ollut sitä mieltä, ettei tämän.. » Lue lisää


Siirry alkuun