Superfood

SuperfoodSuperfood on erittäin vähän tai ei lainkaan prosessoitu puhdas ruoka, jota on käytetty pitkään, mutta jonka varsinainen arvo ravitsemuksellisessa mielessä on huomattu vasta hiljattain. Termi "superfood" tai "superruoka" on epävirallinen, eikä sille ole tarkkaa määritelmää. 

Superfood sisältää runsaasti vitamiineja, mineraaleja tai antioksidantteja. Kaakao, ja nimenomaan raakakaakao on tunnettu superfood, jossa on paljon antioksidantteja ja kivennäisiä, kuten magnesiumia ja kuparia. Muita tunnettuja superfoodeja ovat mm. maca-jauhe, goji-marjat ja myös kotimaiset marjat.

Superfood on ylipäätään erittäin ravinnetiheä ruoka-aine tai kasvi, joita syödään sellaisenaan tai lisätään muun ruuan joukkoon. Superfoodit ovat jotain lääkinnällisen yrtin ja ruuan väliltä, ne onkin usein kasveja, joita on käytetty kansanlääkinnässä vuosituhansia. Niitä on myös pidetty niin arvokkaina, että niitä on käytetty rahan asemesta vaihdannan välineenä.

Superfoodit treenissä ja urheilussa

Superfoodit ovat erinomaisia ruoka-aineita korvaamaan osittain urheilijan lisäravinnelisiä. Esimerkiksi monia vitamiineja, aminohappoja ja rasvoja saa superfoodeista helposti ja luonnollisesti ilman lisäaineita ja pelkoa lisäravinnevalmisteiden kemikaalijäämistä.

Monet superfoodit on jauhettu jauheiksi, kuten esimerkiksi suorituskykyä lisäävät adaptogeenit, kuten maca ja gingseng. Jauheita on helppo lisätä smoothieisiin ja urheilu- ja palautusjuomiin.

Maca, gingseng ja muut superyrtit

Urheilijan superruokalistaan kuuluu ehdottomasti ainakin yksi superyrtti, adaptogeeni, eli kehon suojaumiskykyä parantava kasvi. Näitä yrttejä on käytetty eri puolilla maapalloa suorituskyvyn parantamiseksi, yleiskunnon parantamiseksi esimerkiksi sairaudesta toipumisen tai leikkauksen jälkeen sekä seksuaalisen halukkuuden piristämisesti. Tällaisia superyrttejä on Perun vuoristosta tuleva maca, Siperian ylängöillä viljeltävä gingseng, pohjoisen gingsenginäkin tunnettu ruusunjuuri sekä intialainen ashwagandha.

Urheilijalla superyrtit parantavat yleisesti suorituskykyä ja lisäävät vireyttä ja elinvoimaa. Ne auttavat muun muassa parempiin yöuniin ja mielentilan vireyteen.

Superyrttejä myydään jauheina tai tabletteina, joten niitä on urheilijan helppo sujauttaa palautusjuomaan tai napata nappi aamuisin. Jauheita voi lisätä myös mehuihin, puuroihin tai välipaloihin. Suositusannoksia ei saa ylittää!

Raakakaakao ja raakasuklaa

Raakakaakao on yksi maailman ravinnetiheimmistä kasveista, sillä siinä on yli 1200 eri ainesosaa! Siinä on esimerkiksi antioksidantteja 10 kertaa enemmän kuin meidän supermarjamme mustikassa. Raakakaakaossa on proteiinia ja hyviä rasvoja sekä runsaasti kaikkia tarvittavia aminohappoja.

Raakakaakao sopii tietysti herkutteluun raakasuklaan muodossa, mutta sillä on helppo maustaa smoothien tai välipalan. Raakakaakaota voi käyttää valmiina jauheena tai kaakaopapuina.

Acai, goji ja muut supermarjat

Acai ja goji ovat oikeita vitamiinipommeja, joissa on erittäin monipuolisesti kaikkia vitamiineja. Niiden avulla urheilijankin on helppo huolehtia riittävästä vitamiinien saannista. Niitä saa kuivattuna, joten niitä voi napsia vaikka välipalaherkkuna yhdessä pähkinöiden kanssa. Niistä saa myös tarvittavia hiilihydraatteja urheilujuomiin.

Ohranoraat ja muut oraat sekä idut

Ohranoras orastetaan ohranjyvästä niin, että siihen tulee hieman ihmisenkin elimistölle hyväksi olevaa lehtivihreää. Ohranoraassa on paljon B-ryhmän vitamiineja, kivennäisaineita ja proteiinia. Iduilla, orailla, linsseillä ja pavuilla saat nopeasti välipalaan hyvälaatuisia proteiineja sekä hiilihydraatteja.

Spirulina ja chlorella

Nämä levät ovat erinomaisia proteiinin lähteitä treenaajalle, sillä esimerkiksi chlorellassa on proteiinia jopa 60 prosenttia! Näitä leviä saa jauheena, joten niitä voi ripotella välipaloihin, niistä voi tehdä juomaa tai sujauttaa smoothieen. Proteiinin lisäksi levissä on monipuolisesti vitamiineja sekä kivennäisaineita.

Hamppu ja muut siemenet

Urheilijan on tärkeää huolehtia hyvien rasvojen saannista. Siemenet ovat näihin hyvä lähde, sillä samalla niistä saa kaikkea muutakin elintärkeää. Esimerkiksi hampunsiemenissä on kaikki ihmiselle välttämättömät 18 aminohappoa sekä lisäksi hyviä kuituja ja rasvoja. 

Siemenistä voi tehdä välipalapatukoita tai palautuspatukoita yhdessä hunajan ja supermarjojen kanssa.

 



Arvostelut, kommentit ja kokemukset

Supermään sanoo...5
Tässä on annettu vanhalle asialle uusi nimi, siitähän on kysymys. Superfood-villitys on tavallaan vain vanhojen tuotteiden pukemista uuteen, kaupalliseen asuun. Eihän siinä titenkään mitään pahaa ole jos terveellistä ravintoa saa ostettua entistä kätevämmin.

Kokemuksia? Lisää kommentti

Kumpi tummempi: musta vai valkoinen?


Siirry alkuun