Valitse kategoria
Näytä ALE-tuotteet
X
Vain alennetut
Valitse tuotemerkki
X
BSN
Fast
Fitfarm
Gainomax
Leader
Mass
Maxim
Multipower
MusclePharm
MuscleTech
Nutrilett
Olimp
Optimum Nutrition
Quest
Scitec Nutrition
Star Nutrition
Vitargo
Weider
Allmax
Atkins
Biotechusa
Cocovi
Dalblads
Delicato
Ironmaxx
Leadersportsnutrition
Nutrend
Paleocrunch
Rawbite
Sportlife
Stacker2europe
Vitaprana
Hinta
Valitse väri
X
Valitse kauppa
X
Aminopörssi
Apteekkituotteet
Fitnesstukku
Hyvinvoinnin Tavaratalo
Mass.fi
Shopping4net
Poista kaikki suodattimet

Proteiinipatukat

199 tuotetta 6 kaupasta
< Edellinen

Proteiinipatukka sopii välipalaksi

Vielä viitisen vuotta sitten proteiinipatukka oli ihan tuntematon uutuus, jota söivät vain harvat. Mutta kun kansa hurahti kuntosalitreenaamiseen, buumin mukana tulivat myös erilaiset proteiinituotteet. Niin myös proteiinipatukasta tuli ihan tavallinen välipala siinä missä banaani tai rahkakin. 

Proteiinipatukka on parhaimmillaan juuri välipalana. Se täydentää aterioita kätevästi ja pitää nälän poissa pitkään runsaan proteiinipitoisuutensa ansiosta. Proteiinipatukat sisältävät erilaisia proteiininlähteitä, esimerkiksi maitoproteiinia, kananmunaproteiinia, soijaproteiinia tai heraproteiinia. Proteiinipatukka sopii hyvin syötäväksi paitsi välipalana niin ennen treeniä tai sen jälkeen. Proteiinipatukka on myös parmepi vaihtoehto esimerkiksi suklaapatukalle. Kunnon aterioita proteiinipatukalla ei kannata missään nimessä korvata. 

Proteiinipatukka sopii välipalaksi etenkin silloin, kun ei ehdi syömään ns. oikeaa välipalaa esimerkiksi kiireisenä. Proteiinipatukoissa on kuitenkin paljon eroja, eikä kaikkia niistä voi sanoa terveellisiksi. Proteiinipatukoissa on lähes kaikissa paljon proteiinia, mutta hiilihydraattien, rasvan, lisäaineiden ja kuidun tilanne vaihtelee suuresti patukan mukaan. Myös mauissa on isoja eroja.

Proteiinipatukan terveellisyyteen ei kannata ylireagoida. Liiallinen proteiinipatukoiden nauttiminen ei sovi esimerkiksi laihduttajille, ja muutenkaan proteiinipatukoiden sijaan kannattaa aina pyrkiä syömään ns. oikeaa ruokaa. Myös proteiini muuttuu liiallisesti nautittuna rasvaksi. Proteiinipatukoissa saattaa olla myös runsaasti lisäaineita ja makeutusaineita, joita kannattaa pyrkiä välttämään.

Patukoissa on isoja eroja

Proteiinipatukoista kannattaa lukea aina ainesosaluettelo ennen valintaa. Jotkin tuotteet on jalostettu todella pitkälle, joten ainesosaluettelo voi olla pitkä ja täynnä erilaisia lisäaineita. Myös sokerin määrä saattaa olla huima, jopa 20 grammaa patukkaa kohden. Hyvä vaihtoehto on tietysti tehdä proteiinipatukat itse, jolloin sen ravintosisältö on täysin selvillä. Kaupasta napattava valmis prodepatukka on toki helpompi vaihtoehto.

Erilaisia proteiinipatukoita on saatavana peruskaupoistakin lukemattomia eri merkeiltä. Hyviksi kehuttuja makuja ovat esiemrkiksi Leaderin Protein Delight Crispy Caramel, Fastin Profix Banana sekä Fastin Sports Protein. On olemassa myös isoja proteiinipatukoita kuten Mass Protein Bar, joka sisältää peräti 40 grammaa proteiinia ja 500 kilokaloria energiaa. Tällainen patukka ei sovi laidhuttajalle mutta bulkkaajalle sitäkin paremmin.