Valitse kategoria
Valitse tuotemerkki
X
Fast
Finnmax
HCT
Leader
Optimum Nutrition
Self Omninutrition
Star Nutrition
Vitargo
Fairing
Hinta
Valitse väri
X
Valitse kauppa
X
Aminopörssi
Fitnesstukku
Shopping4net
Urheilutuote
Poista kaikki suodattimet

Nopeat hiilihydraatit

17 tuotetta 4 kaupasta

Nopeat hiilihydraatit

Hiilihydraatit ovat useimpien ihmisten tärkein energianlähde. Hiilihydraatit jaetaan hitaisiin ja nopeisiin sen mukaan, kuinka nopeasti ne nostavat verensokeria. Pääsääntöisesti suositellaan käyttämään lähinnä hitaita hiilihydraatteja, sillä ne pitävät verensokerin tasaisena sekä sisältävät paljon terveydelle edullisia kuituja ja suojaravintoaineita. Nopeat hiilihydraattien liiallinen naposteleminen on kiireisen länsimaisen elämäntavan yleinen pahe ja vitsaus. Liiallinen nopeiden hiilihydraattien nauttiminen näyttää vaanivan useiden sairauksien taustalla. Nopeilla hiilihydraateilla on kuitenkin paikkansa ainakin osan meidän ruokavaliossa. 

Nauti nopeita hiilihydraatteja varovaisesti

Nopeita hiilihydraatteja saa esimerkiksi sokereista ja puhdistetuista viljoista, kuten makeisista, suklaa- ja energiapatukoista, virvoitusjuomista, leivonnaisista, valkoisesta riisistä, valkoisesta pastasta tai perunasta. Myös nopeissa hiilihydraateisssa on kuitenkin paremmat vaihtoehdot, kuten esimerkiksi hedelmistä banaanit, viinirypäleet, rusinat ja vesimelonit sisältävät nopeita hiilihydraatteja. Maitotuotteista nopeita hiilihydraatteja sisältävät sokeroidut juotavat jogurtit, hedelmäjogurtit ja kaakaojuomat.

Nopeat hiilihydraatit nostavat verensokeria nopeasti, joten esimeriksi nälkäisenä niitä tekee kovasti mieli. Verensokerin heilahtelu saattaa kuitenkin aiheuttaa väsymystä, ylivireyttä, päänsärkyä ja ärtymystä. Kaiken kaikkiaan ne vaikuttavat voimakkaasti vireyteen, terveydentilaan ja painonhallintaan. Jos nauttii runsaasti nopeita hiilihydraatteja päivänmittaan, se johtaa jatkuvasti koholla olevaan verensokeriin. Tämä voi aiheuttaa insuliiniresistenssiä, metabolista oireyhtymää tai kakkostyypin diabetesta sekä sydän- ja verisuonitautien puhkeamisen riskiä. Nopeiden hiilihydraattien on myös havaittu lisäävän ruokariippuvuutta ja myös tällä tavoin aiheuttavan ylipainoa. Jalostetut hiilihydraatit nimittäin stimuloivat niitä osia aivoista, jotka ovat yhteydessä erilaisiin riippuvuuksiin. 

Nopeat hiilarit apuna palautumisessa

Urheilijoilla on täysin perusteltua ja suotavaa käyttää nopeita hiilihydraatteja treenin jälkeen käynnistämään palautuminen. Nopeita hiilihydraatteja kannattaa suosia treenin jälkeen sen vuoksi, että ne imeytyvät nopeasti ja aloittavat palautumisen siis hitaita nopeammin. Näin keho siirtyy lihasta hajottavasta tilasta lihasta rakentavaan tilaan. Epäterveelliset hiilihydraatit myös ovat vähiten vahingoksi heti treenin jälkeen, sillä ainakin osa niistä hyödynnetään kehon palautumisprosessissa. Nopeita hiilihydraatteja käytetäänkin osana palautusjuomaa, joka kannattaa nauttia heti treenin jälkeen käynnistämään palautumisprosessi mahdollisimman nopeasti.