Valitse kategoria
Näytä ALE-tuotteet
X
Vain alennetut
Valitse tuotemerkki
X
Hankintatukku
Neworganics
Hinta
Valitse väri
X
Valitse kauppa
X
Aminopörssi
Fitnesstukku
Hyvinvoinnin Tavaratalo
Poista kaikki suodattimet

Mineraalit

3 tuotetta 3 kaupasta

Mineraalit ovat tärkeitä suojaravintoaineita

Mineraalit eli kivennäisaineet ovat ihmiselle välttämättömiä suojaravintoaineita, joita elimistö ei pysty itse tuottamaan vaan tarvitsee niitä ravinnosta. Mineraalien puutos näkyy monenlaisina oireina ja altistaa erilaisille sairauksille ja ennenaikaiselle kuolemalle.

Mineraalit ovat luonnossa esiintyviä alkuaineita, jotka ovat välttämättömiä paitsi ihmisen myös kaikkien muidenkin eliöiden luonnolliselle toiminnalle. Käytännössä mineraaleja saadaan ruuasta, mutta jonkin verran niitä on mahdollista saada myös ihon kautta esimerkiksi kylvyssä.

Mineraalit jaetaan kahteen ryhmään, hivenaineisiin eli mikrokivennäisaineisiin, eli aineisiin joita tarvitaan vain vähän, sekä makrokivennäisaineisiin, joita tarvitaan yli 100 mg päivässä. Näistä ovat mm. fosfori, kalium, kalsium, magnesium ja natrium.

Jokaisella mineraalilla on oma tehtävänsä elimistössä. Niiden puutos aiheuttaa erilaisia vaivoja, kuten esimerkiksi magnesiumin puute lihaskramppeja ja raudan puute anemiaa. Pitkäaikainen puutos esimerkiksi vaikean imeytymisongelman vuoksi altistaa pitkäaikaissairauksille ja ennenaikaiselle kuolemalle.

Mineraalien puutos

Normaalista monipuolisesta ruokavaliosta, joka sisältää myös pähkinöitä, naudan sisäelimiä sekä täysjyväviljaa, pitäisi saada tarpeeksi kaikenlaisia mineraaleja. Joskus mineraalien saanti kuitenkin saattaa hidastua tai häiriintyä syystä tai toisesta.

Jos kärsii jostakin ruuansulatusongelmasta tai sairaudesta, kuten kealiakiasta, mineraalien saanti saattaa häiriintyä. Vaikeissa ripuli- tai mahataudeissa suoliston kivennäistasapaino järkkyy nopeasti ja se pitää saman tien korjata apteekista saatavilla tuotteilla. Varsinkin lapsilla kuivuminen ja mineraalien puute saattaa olla hengenvaarallista.

Jotkut kivennäisaineet ja mineraalit tarvitsevat vitamiineja imeytyäkseen. Esimerkiksi D-vitamiini vaikuttaa kalsiumin imeytymiseen. Siksi vitamiinien ja mineraalien kokonaisvaltainen saaminen säännöllisesti on tärkeää.

Mineraalit urheilijalla

Rankka liikunta ja fyysinen harjoittelu kuluttavat runsaasti mineraaleja. Runsas hikoilu huuhtoo elimistöstä paljon mineraaleja ja hivenaineita, joten urheilijan pitää olla erityisen tarkkana siitä, että niitä tulee ruuasta tarpeeksi. Usein rankasti harjoittelevan kannattaakin ottaa mineraaleja monipuolisesti myös ravintolisänä.

Ruokavaliossa urheilijan kannattaa syödä lihaa, sillä lihassa ja varsinkin sisäelimissä, kuten maksassa ja munuaisissa, kaikkia mineraaleja ja hivenaineita on runsaasti. Kalasta löytyy erinomaisten rasvahappojen lisäksi ainakin tärkeänä antioksidanttinakin toimivaa sinkkiä. Urheilevan kasvissyöjän on tärkeää huolehtia riittävästä mineraalien saannista. Hedelmiä, vihanneksia ja marjoja kannattaa nauttia erittäin monipuolisesti erilaisia, sillä kussakin kasvissa on hieman erilaiset pitoisuudet mineraaleja. Myös herne- ja palkokasveja sekä täysjyväviljoja kannattaa syödä monipuolisesti.