Valitse kategoria
Näytä ALE-tuotteet
X
Vain alennetut
Valitse tuotemerkki
X
Diasporal
Leader
Puhdistamo
Solgar
Biotechusa
Ebn
Gforce
Hankintatukku
Nordichealthsprays
Nutriworks
Salus
Vida
Vitabalans
Hinta
Valitse väri
X
Valitse kauppa
X
Aminopörssi
Apteekkituotteet
Fitnesstukku
Hyvinvoinnin Tavaratalo
Poista kaikki suodattimet

Magnesium

38 tuotetta 4 kaupasta

Magnesium on elimistön käytetyimpiä kivennäisaineista

Magnesiumia on erityisesti luustossa, mutta sitä tarvitaan myös lukuisiin muihin tehtäviin eripuolilla kehoa. Urheilijalle magnesium auttaa lihasten nopeammassa palautumisessa.

Magesium on kalsiumi lisäksi eniten ihmisen elimistössä esiintyvä kivennäisaine. Sen päivittäinen tarve on vaikea määrittää, mutta tutkijat arvioivat, että naisille 280 milligrammaa ja miehille 350 milligrammaa magnesiumia on riittävä määrä.

Magnesiumin tehtävät ja magnesiumin hyödyt

Magnesiumin läsnäolo on välttämätön lukuisille biokemiallisille ja fysiologisille prosesseille eri puolilla kehoa. Magnesium aktivoi yli 300 erilaista entsyymiä. Solujen ulkopuolinen magnesium on tärkeä impulssin siirtymiselle hermo-lihasliitoksessa. 

Rankka fyysinen harjoittelu, eli kaikenlainen urheilu rankasta voimaharjoittelusta pitkäkestoiseen juoksuun, kuluttaa paljon magnesiumia. Magnesium tuottaa soluissa ATP energiaa, joka paitsi antaa voimaa suorituksen aikana se myös auttaa lihasten nopeassa palautumisessa.

Urheilijoille on olemassa erilaisia magnesiumtuotteitta erittäin monipuolisesti. Päivittäin napatut tabletit pitävät yllä magnesiumtasapainoa. Urheilusuorituksen aikana tai heti sen jälkeen magnesiumia voi ottaa suusuihkeena tai nesteenä, joka liukenee nopeasti solujen käytettäväksi.

Magnesiumilla on tärkeä tehtävä ihon D-vitamiinisynteesissä. Mikäli magnesiumista on puutetta D-vitamiinia ei pääse syntymään tarpeeksi ja siten seuraa myös D-vitamiinin puutoksen aiheuttamia ongelmia. Varsinkin diabeetikoiden on tärkeää syödä tarpeeksi magnesiumia sekä D-vitamiinia.

Magnesiumlisästä on ollut hyötyä myös sydänsairauksien hoidossa. Magnesium alentaa kolesterolia ja ehkäisee lukuisia sairauksia migreenistä tulehdukseen. Nuorilla magnesiumin riittävä saanti tasoittaa aggressioita ja lisää keskittymiskykyä.

Magnesiumin puutos

Magnesiumia saa pähkinöistä, vihanneksista ja kokojyväviljoista. Mikäli viljan kuori otetaan pois, 80% magnesiumista häviää. Mikäli ruokavalio on yksipuolinen, magnesiumin saanti kannattaa varmistaa ottamalla sitä ravintolisänä. Aikuiselle magnesiumista ei kehity myrkytystilaa, mutta mikäli sitä on elimistössä liikaa, se voi silti olla rasitteeksi. Mielin määrin sitä ei siis kuitenkaan kannata napsia.

Magnesiumin puutteen huomaa parhaiten lihaskrampeista sekä jalkojen erittäin hitaasta palautumisesta treenin jälkeen. Siihen saattaa niinikään liittyä immuniteetin heikkous ja huonot yöunet. Nuorten nopeissa kasvupyrähdyksissä saattaa esiintyä hetkittäistä magnesiumin puutosta, mikä tuntuu lihaskramppeina ja kipuina. Tällöin nuoren kannattaa keskustella lääkärin kanssa pienestä magnesiumlisästä.