Valitse kategoria
Näytä ALE-tuotteet
X
Vain alennetut
Valitse tuotemerkki
X
Leader
Star Nutrition
Biotechusa
Hankintatukku
Neworganics
Hinta
Valitse väri
X
Valitse kauppa
X
Aminopörssi
Apteekkituotteet
Fitnesstukku
Hyvinvoinnin Tavaratalo
Poista kaikki suodattimet

Kalkkivalmisteet

10 tuotetta 4 kaupasta

Kalsium on yksi luuston tärkeimmistä rakennusaineista

Valkoinen kalsium on luuston tärkein rakennusaine yhdessä magnesiumin kanssa. Samalla se on mineraali, jota ihmisen elimistössä on varastoituneena eniten. Suurin osa varastoista sijaitsee tietysti luissa.

1900-luvun alun ihmiset joivat paljon maitoa, jotta saisivat vahvan luuston. Tässä he olivat päätelmissään pitkällä, sillä ihmisen luusto koostuu lähes kokonaan kalsiumista, luusto on nimittäin elimistössä kalsiumin varastointipaikka. Hyvään luustoon tarvitaan kuitenkin muutakin kuin maito: tarvitaan riittävä annos D-vitamiinia, jotta maidon kalsium imeytyy elimistöön ja varastoituu luustoon.

Kalsiumin tehtävät

Kalsiumilla on hyvin paljon kaikenlaisia juoksevia tehtäviä elimistössä, ei pelkästään pitää luustoa kunnossa. Kalsium edistää normaalia veren hyytymistä, energia-aineenvaihduntaa, normaalia hermovälitystä, ruoansulatusentsyymien normaalia toimintaa, osallistuu solujen jakautumis- ja erikoistumisprosessiin ja on tarpeellinen hampaiden pysymiselle normaaleina.

Jos kalsiumia ei saa päivittäin ja viikoittain riittävästi elimistö alkaa käyttää kalsiumia varastoista eli luustosta. Tämä johtaa luuston haurastumiseen ja vähitellen kasvattaa murtumien riskiä.

Kalsiumin lähteet

Normaalista ruokavaliosta terve aikuinen ja lapsi saa kalsiumia riittävästi, mikäli D-vitamiinin taso on niinikään riittävä. Varsinkin lasten kannattaakin juoda maitoa myös ruokajuomana, jotta riittävä kalsiumin saanti turvataan. Mikäli lapsi ei juo maitoa, kalsiumia kannattaa ottaa erikseen ravintolisänä.

Imettävä äiti ja kasvava lapsi tarvitsevat normaalia enemmän kalsiumia, mutta nykytiedon valossa kalsiumin nauttimista ei tarvitse tällöin lisätä, sillä hormonitoiminta tehostaa kalsiumin imeytymistä. Normaali määrä kalsiumia riittää siis tällöin

Vanhusten kannattaa ottaa kalsiumlisää

Vanhemmiten kalsiumin imeytyminen heikkenee, sillä elimistö ei osaa käyttää D-vitamiinia enää tehokkaasti hyväkseen. Tällöin kalsiumin huono imeytyminen johtaa siihen, että elimistö alkaa käyttää kalsiumvarastoja ja luusto heikkenee. Kaikkien vanhempien ihmisten onkin syytä ottaa ravintolisänä sekä kalsiumia että D-vitamiinia.

Laihdutuksessa kalsiumista on todettu olevan hyötyä ravintolisänä, sillä se tehostaa rasvan palamista elimistössä. Urheilijalla kalsiumin kulutus niinikään on hieman suurempi kuin muilla, sillä treeneissä kiihtyvä energia-aineenvaihdunta kuluttaa runsaasti myös kalsiumia. Urheiljan onkin huolehdittava riittävästä kalsiumin saannista, jotta elimistö ei ala verottaa sitä luustosta. Urheilijalla heikentynyt luusto tuo suuren riskin tapaturmille.

Kalsiumin saantisuositukset eri ikäsille:

6-11 kuukautiset vauvat 540 mg/vrk 1-5 vuotiaat lapset 600 mg/vrk 6-9 vuotiaat lapset 700 mg/vrk 10-17 vuotiaat nuoret 900 mg/vrk 18-20 vuotiaat aikuiset 900 mg/vrk yli 21 vuotiaat aikuiset 800 mg/vrk raskaana olevat ja imettävät naiset 900 mg/vrk

 

Lähde: Suomalaiset ravitsemussuositukset. Valtion ravitsemusneuvottelukunta 2014.