Fairing Sloow Carbs+, 1280 g
18,90€
Protein & Oat Shake, 1 kg, Star Nutrition
21,00€
Valitse kategoria
Valitse tuotemerkki
X
Star Nutrition
Fairing
Hinta
Valitse väri
X
Valitse kauppa
X
Fitnesstukku
Shopping4net
Poista kaikki suodattimet

Hitaat hiilihydraatit

2 tuotetta 2 kaupasta

Hitaat hiilihydraatit

Viime vuosina hiilihydraateista on kohistu jopa kyllästymiseen asti. On kuitenkin hyvä, että asiasta on puhuttu, sillä ns. huonojen hiilihydraattien jopa tuhoisa vaikutus ihmisen elimistölle on vihdoin huomattu. Hiilihydraatteja yleensä on sen sijaan ihan turhaan parjattu, sillä hiilihydraatit ovat ihmisen elimistölle mitä parhain energianlähde, kunhan sen vain ottaa laadukkaasta lähteestä. Hiilihydraatilla ja hiilihydraatilla on siis vissi ero.

Kuka pelkää hiilareita?

Hiilihydraattien vähentäminen on useankin suomalaisen ruokavaliossa perusteltua, mutta ennen kaikkea kannattaa kiinnittää huomiota siihen, millaisia hiilihydraatteja syö. Ylipäänsä hiilihydraatteja tarvitaan, jotta pysymme terveinä, vireinä ja vastustuskykyisinä ja esimerkiksi jotta aivot toimivat normaalisti.

Hiilihydraatit jaetaan hitaisiin ja nopeisiin hiilihydraatteihin sen mukaan, kuinka nopeasti ne nostavat verensokeria. Hitaat hiilihydraatit luonnollisesti nostavat verensokeria hitaasti ja pitävät sen pitkään tasaisena. Pääperiaate on välttää nopeita hiilareita ja suosia hitaita hiilihydraatteja. 

Verensokerin tasaisena pitäminen on yllättävän tärkeää terveydelle. Jos verensokeri pääsee kovin alas, siitä voi seurata tietysti näläntunnetta, mutta myös väsymystä, ärtyneisyyttä ja jopa vapinaa. Tällöin ihminen kaipaa nopeaa energiaa, joten makeannälkä kasvaa, jolloin tulee helposti napattua esimerkiksi suklaapatukka. Tämän vuoksi saatetaan jättää ateria väliin, mikä johtaa jälleen naposteluun. Verensokerin heilahtelu rasittaa haimaa ja insuliinintuotantoa sekä vaikuttaa suuresti vireyteen, tereydentilaan ja painonhallintaan. 

Mistä saa hitaita hiilareita?

Hitaita hiilihydraatteja löytyy useista terveellisinä pidetysitä ruoka-aineista kuten kasviksista, täysjyväviljoista, bataatista, hedelmistä ja marjoista. Hitaita hiilareita sijaitsevat ruoka-aineet sisältävät tavallisesti paljon kuitua sekä suojaravintoaineita, joista molemmat ovat terveelle keholle välttämättömiä. Pääosin hiilihydraatit kannattaa ottaa hitaista hiilihydraateista, niitä kannattaa nauttia päivittäin.

Kaikki hedelmät eivät sisällä vain hitaita hiilihydraatteja, vaan esimerkiksi banaanit, viinirypäleet, rusinat ja vesimeloni sisältävät paljon nopeita hiilihydraatteja. Niiden saantia kannattaa siis rajoittaa, jos aikomuksena on laihduttaa. Hedelmistä hitaita hiilihydraatteja sisältävät sen sijaan esimerkiksi omenat, appelsiinit, greipit ja mandariinit. Vihanneksista kypsennetyt sisältävät enemmän nopeita hiilihydraatteja kuin kypsentämättömät. Maitotuotteista hitaita hiilihydraatteja saa esimerkiksi skyristä, rahkasta, maustamattomasta jogurtista ja maidosta. 

 

 

Siirry alkuun