Valitse kategoria
Valitse tuotemerkki
X
Chained Nutrition
Fast
Finnmax
HCT
Leader
Optimum Nutrition
Self Omninutrition
Star Nutrition
Vitargo
Fairing
Nutriworks
Hinta
Valitse väri
X
Valitse kauppa
X
Aminopörssi
Fitnesstukku
Shopping4net
Urheilutuote
Poista kaikki suodattimet

Hiilihydraatit

21 tuotetta 4 kaupasta

Hiilihydraatit

Hiilihydraatit ovat kehon tärkeä energianlähde, joskin myös ilman niitä ihminen tulee toimeen. Liikkuvalle ihmiselle, jolla ei ole ylipaino-ongelmia hiilihydraatit kuitenkin sopivat hyvin antamaan keholle sen tarvitsemaa energiaa. Jos nauttii hiilihydraatteja viisaasti kasviksista ja kokojyväviljatuotteista, saa niiden mukana myös keholle tärkeitä mineraaleja ja vitamiineja.

Glykeeminen indeksi - hiilihydraatin imeytymisnopeus

Hiilihydraatin puhdas muoto on glukoosi (monosakkaridi), joksi keho hajottaa kaiken muunkin hiilihydraatin. Sen imeytymisnopeus elimistöön on erittäin suuri. Dekstroosi, eli rypälesokeri koostuu glukoosista. Sen glykeeminen indeksi on 138, kun verrokkina käytetään valkoista leipää, jonka GI on 100. Fruktoosi on hedelmäsokeria, joka poikkeaa glukoosista huomattavasti sen suhteen että se hajoaa vasta maksassa glukoosiksi joten sen imeytymisnopeus on varsin hidas (GI=32). Aiemmin fruktoosia on pidetty terveydelle varsin harmittomana sen hitaan imeytymisen ansiosta. Viimeaikaiset tutkimukset kuitenkin osoittavat, että siitä syntyy maksassa triglyseridejä herkemmin kuin on luultu. Sakkaroosi (disakkaridi) on tavallinen valkoinen sokeri, joka muodostuu glukoosi- ja fruktoosista (GI=92)

Maltodekstriini

Urheilujuomissa ja palautusjuomissa käytetään hiilihydraatin lähteenä yleensä maltodekstriiniä, joka on pitkäketjuinen hiilihydraatti. Sen verensokerin nostamiskyky on kuitenkin suuri ja sen GI on lähellä dekstroosia. Pitkäketjuisena hiilihydraattina verensokeri ei kuitenkaan laske yhtä nopeasti kuin dekstroosia käytettäessä. Maltodekstriini on pelkkää energiaa kuten valkoinen sokeri, eikä se anna energian ohella keholle arvokkaita mineraaleja tai vitamiineja.

Hiilihydraatit - nopea energianlähde

Hiilihydraatit ovat orgaanisia yhdisteitä, jotka muodostuvat hiilestä, vedystä ja hapesta. Proteiinin ja rasvan ohella hiilihydraatti on yksi kolmesta perusravintoaineesta. Perinteisesti monien kansojen ruokavalio on maanviljelyksen alkamisesta lähtien perustunut hiilihydraatteihin, kuten perunaan, pastaan, riisiin tai leipään.

Mihin hiilihydraatteja tarvitaan?

Ihminen kykenee vapauttamaan energiaa nopeasti hiilihydraateista. Elimistö siis kasvaa hiilihydraatin avulla. Hiilarit myös varmistavat lihastyön, lämmön ylläpitämisen, aineenvaihdunnan ylläpitämisen sekä hermoston ja elinten normaalin toiminnan. 

Hiilihydraattien tarve

Hiilihydraatit ovat ehdottomasti kätevimpiä ja nopeimmin hyödynnettäviä ravintoaineita, mutta periaatteessa ne eivät ole aivan välttämättömiä. Ihmisen elimistö nimittäin osaa muodostaa glukoosia myös proteiinista ja rasvasta glukoneogeneesin avulla. 

Ravitsemussuositusten mukaan päivittäisestä energiansaannista noin 45-60 % voisi tulla hiilihydraateista, ja puhdistetun sokerin määrä energianmäärästä saisi olla maksimissaan 10 %. Keskimäärin suomalaiset saavatkin ravitsemussuositusten mukaisen määrän hiilihydraatteja, vaikka viime vuosina monia villineen karppaus ja vähähiilihydraattisten ruokavalioiden suosio onkin hiilihydraattien syömistä keskimäärin hieman vähentänyt. Minimissään hiilihydraatteja kannattaisi syödä noin 100 g päivässä, sillä se tarvitaan aivojen toimintaan. 

Hiilihydraattien tarve riippuu henkilön aktiivisuudesta: kilpaurheilija luonnollisesti tarvitsee huomattavasti enemmän hiilihydraatteja kuin vain vähän liikuntaa harrastava ja laihduttava ylipainoinen. Hiilihydraattien tarve kannaakin pohtia aina yksilön ja hänen elämäntapojensa mukaan.

Suosituksiin verrattuna puhdistettua sokeria eli sakkaroosia syödään liikaa. Pääasiallinen hiilihydraattien lähde suomalaisilla on leipä sekä sen ohella muut leivontatuotteet, hedelmät ja marjat, peruna, maitotuotteet sekä makeiset. 

Hyvät ja huonot hiilihydraatit

Hiilihydraateista kannattaa suosia sellaisia, jotka sisältävät paljon kuitua, kuten marjoja, hedelmiä, kasviksia, täysviljatuotteita, tummaa riisiä tai tummaa pastaa. Kuitu pitää huolta suolen toiminnasta ja aineenvaihdunnasta. Samalla edellä mainitut tuotteet sisältävät runsaasti vitamiineja ja muita suojaravintoaineita. 

Koukuttavasta sokerista on tullut nykyajan vitsaus - sitä syödään länsimaissa ihan liikaa. On tutkittu, että tavallisen valkoisen sokerin liikasaanti voikin olla jopa useiden sairauksien taustalla, sillä se aiheuttaa kehossa matala-asteista tulehdusta. Hiilihydraateista kannattaa siis välttää puhdistettuja valkoisia viljoja sekä paljon sokeria sisältäviä tuotteita.