Valitse kategoria
Valitse tuotemerkki
X
Solgar
Biotechusa
Vianaturale
Hinta
Valitse väri
X
Valitse kauppa
X
Aminopörssi
Hyvinvoinnin Tavaratalo
Poista kaikki suodattimet

E-vitamiinit

8 tuotetta 2 kaupasta

E-vitamiini

E-vitamiini on elimistölle elintärkeä ravsaliukoinen vitamiini, jota saa monipuolisesti tavallisesta ravinnosta. E-vitamiini on tärkeä antioksidantti, joka estää soluja hapettumasta.

Rotilla E-vitamiinin puutos on estänyt jälkeläisten saamisen, sillä E-vitamiinin puutoksessa rotat ovat yksinkertaisesti steriloituneet. Ihmisillä tämänkaltaista kehitystä ei ole havaittu, sillä harvoin ihmisellä esiintyy niin vakavaa E-vitamiinin puutosta.

E-vitamiinin tehtävät

E-vitamiini toimii antioksidanttina eli suojaa soluja vapaiden happiradikaalien hapettumiselta. Vapaat happiradikaalit vaurioittavat solujen perimää, valkuaista sekä rakennetta aiheuttaen ennen pitkää solumuutoksia sekä solukuolemia. Täten elimistön pitkäkestoinen altistus vapaille radikaaleille ilman riittävää määrää niiltä suojaavia antioksidantteja vanhentaa elimistöä, aiheuttaa syöpää ja altistaa muille sairauksille eli heikentää immuniteettia. E-vitamiini auttaa myös kuivaan ja hilseilevään ihoa sekä suojaa sitä vaurioilta.

E-vitamiinin lähteet

E-vitamiini on rasvaliukoinen vitamiini, joka yhdistyy rasvaan ja imeytyy vereen suolistossa. E-vitamiinia varastoituu moniin eri paikkoihin eri puolille kehoa, sitä on terveessä elimistössä noin gramman verran. Siksi E-vitamiinin puutosta ei pääse kovin helposti syntymään, ellei kärsi erittäin pahasta suoliston imeytymishäiriöstä.

E-vitamiinia saa muiden antioksidanttien tapaan värikkäistä tuoreista kasvikunnan tuotteista, kuten hedelmistä, vihanneksista ja marjoista. Esimerkiksi meidän supermarja mustikassa sitä on paljon, ulkomaisista tuotteista esimeriksi kuivatussa aprikoosissa on paljon E-vitamiinia. Myös täysjyväviljoissa ja leseissä, pähkinöissä, siemenissä sekä pehmeissä kasvimargariineissa ja öljyissä on paljon E-vitamiinia. E-vitamiinin imeytymisen kannalta pehmeiden rasvojen nauttiminen on tärkeää, sillä E-vitamiini kulkee aina rasvamolekyyliin sitoutuneena.

Länsimaisessa ruokavaliossa E-vitamiinia voi tulla liian vähän, jos kasviksia ja hedelmiä ei syö joka päivä ja tarpeeksi. Myös pähkinöiden ja kasviöljyjen puuttuminen saatta aiheuttaa E-vitamiinin lievää puutosta.

Tutkimusten mukaan luonnollinen E-vitamiini imeytyy paljon tehokkaammin kuin synteettinen E-vitamiini. Siksi kannattaakin panostaa mieluummin monipuoliseen ruokavalioon ja riittävään määrään hyviä rasvoja kuin ottaa E-vitamiinia purkista.