Valitse kategoria
Näytä ALE-tuotteet
X
Vain alennetut
Valitse tuotemerkki
X
Bioteekin
Lysi
Sanasol
Tohtori Tolonen
Ebn
Hankintatukku
Nordic
Now
Nutriworks
Pharmanord
Vianaturale
Vida
Vitatabs
Hinta
Valitse väri
X
Valitse kauppa
X
Aminopörssi
Apteekkituotteet
Hyvinvoinnin Tavaratalo
Urheilutuote
Poista kaikki suodattimet

D-vitamiinit

52 tuotetta 4 kaupasta

D-vitamiini opas

D-vitamiini on rasvaliukoinen vitamiini, jonka muotoa D3 (kolekalsiferoli) ihminen pystyy itse tuottamaan auringonvalon ultraviolettisäteilyn vaikutuksesta. D-vitamiinilisän käyttö on perusteltua silloin kun auringonvaloa ei saada riittävästi ja esimerkiksi pohjoismaissa tilanne on juuri tämä. D-vitamiinia on lisättynä vitaminoiduissa margariineissa ja kevytrasvoissa, vähärasvaisessa maidossa sekä pikkulasten velleissä ja äidinmaidonkorvikkeissa. D-vitamiinin riittävällä saannilla arvellaan olevan myönteisiä vaikutuksia muun muassa näihin sairauksiin: kakkostyypin diabetes, sydän- ja verisuonitaudit, syöpä, MS-tauti, fibromyalgia, reuma, metabolinen oireyhtymä. D-vitamiinin turvallisen päivittäisen maksimisaannin rajat vaihtelevat sen mukaan kuka on määrittelijänä. Ruoasta ja auringonvalosta ei ole mahdollista saada tätä vitamiinia liikaa.

D-vitamiinin lähteitä

kalaöljy kala maitovalmisteet kananmunat sienet

Suositeltava saanti

lapset: 10 µg aikuiset: 7,5 µg Yli 60-vuotiaat: 20 µg turvallisena pidetty päivittäinen maksimiannos: 100-250 µg

Puutosoireet ja liian vähäisen saannin seurauksia

riisitauti luun pehmeneminen eli osteomalasia osteoporoosi

Liikasaannin oireita ja seurauksia

luun hajoaminen liiallinen veren kalsiumpitoisuus sydän- ja hermostoperäiset oireet munuaisten vajaatoiminta myrkytys voi johtaa jopa kuolemaan

D-vitamiini ja kansallinen puutostautimme

Moni tutkija väittää, että suomalaisia vaivaa D-vitamiinin puutostauti kansallisesti. Asiaa ei ole auttant hitusen nostetut suositukset eikä maitotuotteisiin lisätty vitamiini, sillä suositusannokset ovat alun perin jo olleet liian pienet.

D-vitamiini on ollut vitamiineista ehkä eniten tapetilla suomalaisessa julkisessa keskustelussa viimeisten parinkymmenen vuoden aikana. Tämä johtuu uusista tutkimuksista, joissa D-vitamiinin puutoksella on havaittu olevan valtavasti erilaisia johdannaisvaikutuksia.

D-vitamiinia syntyy ihossa auringon UV-säteilyn vaikutuksesta ja lisäksi sitä saa ruuasta kalanrasvasta sekä hieman joistakin sienistä ja siemenistä. Maitotuotteisiin sitä on lisätty viimeisten kymmenen vuoden aikana Suomessa.

D-vitamiinin tehtävät

D-vitamiini on ihmisen luuston kannalta olennainen vitamiini, sillä se auttaa luuston tärkeitä kivennäisaineita, kuten kalsiumia imeytymään. D-vitamiini on erittäin tärkeä ihmisen aivoille ja hermoston toiminnalle, sillä se ehkäisee masennusta, auttaa muistamaan, oppimaan ja keskittymään paremmin.

D-vitamiinin puutosoireet

Uusimpiten tutkimusten mukaan vähintään joka kolmas suomalainen kärsii jollain tapaa D-vitamiinin puutteesta. Ensinnäkin väitetään, että joka viides suomalaisten masennus johtuu yksinkertaisesti D-vitamiinin puutteesta. Lähes kaikissa pitkäaikaissairauksissa, sekä lasten aivoperäisissä sairauksissa, kuten ADHD, on niinikään havaittu sekä D-vitamiinin että hyvien rasvahappojen alhaista tasoa. Useat tutkimukset ovat osoittaneet, että esimerkiksi sydän- ja verisuonipotilaat lähtivät paranemaan riittävällä D-vitamiinitasolla.

D-vitamiinin puute on siis salakavala vaiva, joka saattaa olla taustalla esimerkiksi lasten keskittymisongelmissa. Hyvin vakavassa muodossa D-vitamiinin puutos näkyy riisitautina eli luuston heikkoutena, sillä puuttuva D-vitamiini estää kalsiumin imeytymisen luuston rakennusaineeksi.

Paljonko on riittävästi D-vitamiinia?

Suomen viralliset suositukset antava THL antaa edelleenkin virheellistä tietoa riittävästä D-vitamiinin määrästä. Muutama vuosi sitten nimittäin amerikkalaistutkimus, johon Suomen viralliset suositukset nojaavat osoittautui virheelliseksi. Tutkimuksen antamat suositukset olivat jopa kymmenen kertaa liian pienet! Tutkimuksessa todettiin yksinkertaisesti laskuvirhe.

Tällä hetkellä kaikille suomalaisille suositellaan D-vitamiinilisää 10 mikrogrammaa vuorokaudessa vuoden ympäri. Uusimpien tutkimusten mukaan riittävä määrä olisi kuitenkin 100 mikrogrammaa! Vain tämä määrä toimisi elimistössä siten, kuten riittävän D-vitamiinitason tulisikin toimia.

D-vitamiinipitoisuuksista käytetään usein myös kansainvälistä yksikköä eli IU:ta, jonka määrä on 10 ug = 400 IU:ta. Ongelmana tahtookin olla, että riittävän vahvoja D-vitamiinivalmisteita ei tahdo saada. Joskin viime vuoden aikana, sen jälkeen kun tutkimus osoitettiin virheelliseksi, 100 mikrogramman kohtuuhintaisia valmisteita on saanut jo luontaistuotekaupoista.

Suurina määrinä rasvaliukoinen D-vitamiini saattaa aiheuttaa myrkytystilan. Tällöin annokset ovat tuhansia mikrogrammoja.