A-Vitamiini 5000 IU, Solgar
18,99€
Bioteekin Aurinkokapseli
14,95€
Bioteekin Super A-vitamiini
11,95€
Valitse kategoria
Valitse tuotemerkki
X
Bioteekin
Solgar
Hinta
Valitse väri
X
Valitse kauppa
X
Aminopörssi
Apteekkituotteet
Hyvinvoinnin Tavaratalo
Poista kaikki suodattimet

A-vitamiinit

4 tuotetta 3 kaupasta

A-vitamiini

A-vitamiini on tärkeä mm. näkökyvylle, solujen kasvulle, solujen lisääntymiselle, solujen erilaistumiselle, sekä ihon ja limakalvojen terveydelle. Kasvikunnasta saatavia A-vitamiineja kutsutaan karotenoideiksi ja eläinperäisiä A-vitamiineja retinoideiksi. A-vitamiinin puute on Suomessa harvinaista. A-vitamiinin suositeltava saanti

Miehillä: 900 µg/vrk Naisilla: 800 µg/vrk, raskauden ja imetyksen aikana tarve hiukan lisääntyy.

A-vitamiinin lähteet

Hyviä A-vitamiininlähteitä ovat: maksa ravintorasvat maitotuotteet kasvikset hedelmät kananmuna

A-vitamiinin puutosoireet

A-vitamiinin puute on Suomessa harvinaista. Puutosoireita ovat esimerkiksi: kuiva iho hermostolliset oireet luuston muutokset limakalvojen kuivuminen suun kuivuminen silmien kuivuminen hämäränäön huononeminen sokeus osteoporoosi

A-vitamiinin liikasaannin oireet

A-vitamiini varastoituu maksaan ja yliannostus voi johtaa myrkytystilaan jonka oireita ovat: päänsärky oksentelu ripuli maksan vaurio Pahimmillaan A-vitamiinin liikasaanti voi johtaa maksan vaurioitumiseen. Kasvikunnan tuotteissa esiintyvä A-vitamiinin esiaste beetakaroteeni ei aiheuta myrkytysoireita, eikä sen runsaskaan saanti ole vaarallista.

A-vitamiinin puute on suomalaisilla erittäin harvinainen, normaalista ruokavaliosta sitä saa riittävän määrän. Mikäli energiansaanti on erittäin vähäistä esimerkiksi jonkin sairauden vuoksi, A-vitamiinin puute saattaa kuitenkin kehittyä.

A-vitamiinia tarvitaan ennen kaikkea hämärässä näkemiseen. Silmän sarveiskalvo tarvitsee A-vitamiinin ainesosaa retinaalia muodostaakseen kuvaa verkkokalvolle myös hämärässä. A-vitamiinin pitkäaikainen puutos aiheuttaa näkökyvyn heikkemistä ja jopa sokeutumisen. Kehitysmaissa aliravitut pienet lapset saattavat sokeutua nopeastikin A-vitamiinin puutteesta.

Mistä A-vitamiinia saa?

A-vitamiinia saa sekä kasviksista että liha- ja maitotuotteista. Suomessa naiset saavat suurimman osan tästä tärkeästä rasvaliukoisesta vitamiinista kasviksista ja miehet lihasta. Punaisissa ja oransseissa juureksissa, kuten porkkanassa on A-vitamiinin esiastessa karotenoidia. Lihassa A-vitamiinia on paljon punaisessa naudan lihassa sekä jonkin verran maidossa ja maitotuotteissa. Runsaasti A-vitamiinia on maksassa, jota varsinkin urheilijan kannattaisi nauttia parin viikon välein. Maksa on eläimen ravinnepitoisimpia osia, sillä se sisältää vitamiinien lisäksi valtavasti muun muassa erilaisia kivennäisaineita.

A-vitamiinin liikasaanti

A-vitamiini saattaa liikaa nautittuna aiheuttaa oireita, kuten ruokahaluttomuutta, ärtyneisyyttä, unettomuutta, ihon kuivumista sekä maksan ongelmia. A-vitamiinin liikasaannin vuoksi eläimen maksaa ei suositella syötäväksi kuin korkeintaan kerran viikossa. Pitkään jatkuessa A-vitamiinin liikasaanti saattaa aiheuttaa osteoporoosia sekä maksavaurioita. Tämän riskin vuoksi A-vitamiinia ei suositella nautittavaksi ollenkaan ravintolisänä, sillä monipuolisesta ruokavaliosta sitä saa kullä tarpeeksi.

Kasviksissa oleva A-vitamiinin esiaste beetakaroteeni ei aiheuta elimistössä mitään oireita. Mikäli sitä on elimistössä yli kehon tarpeen, se saattaa näkyä ihon kellastumisena, mikä ei kuitenkaan ole vaarallista. Ylimääräinen beetakaroteeni poistuu elimistöstä ja elimistö tekee siitä A-vitamiinia niin paljon kuin tarvitsee.

Siirry alkuun